Zdarzenia niepożądane

Dążąc do zapewnienia wysokiej jakości świadczonych usług medycznych, Szpital Specjalistyczny im. J. Dietla w Krakowie prowadzi Politykę Bezpieczeństwa Pacjenta, obejmującą rozwiązania identyfikujące zdarzenia niepożądane, ich analizę oraz wdrażanie stosownych wniosków. W celu jednolitego podejścia do zdarzeń mogących stanowić zdarzenie niepożądane przyjęto definicję określoną w ustawie z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz. U. 2023 poz. 1692):

Zdarzenie niepożądane to zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu. Nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.

Prowadzenie monitorowania zdarzeń niepożądanych obejmuje analizowanie zdarzeń niepożądanych:

1) które wystąpiły i spowodowały szkodę u pacjenta (tzw. Zdarzenia rzeczywiste),

2) które dosięgnęły pacjenta, ale nie wywołały szkody (tzw. Zdarzenia bezszkodowe),

3) które nie dosięgnęły pacjenta (tzw. Zdarzenia niedoszłe – potencjalne [near miss]).

Forma zgłoszenia

Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego przez pacjenta, osobę bliską lub świadka jest możliwe poprzez formularz, którego wzór dostępny jest poniżej.

Pisemne zgłoszenie zdarzenia niepożądanego powinno być wysłane na adres Szpitala w Krakowie, ul. Skarbowa 4, 31-121 Kraków lub złożone w Kancelarii Szpitala Kraków, ul. Skarbowa 4, III piętro, pokój 307.

Zgłoszenia można też dokonać drogą mailową na adres: sekretariat@dietl.krakow.pl lub ustnie.

Ustne zgłoszenia zdarzenia niepożądanego przyjmowane są przez pracowników Kancelarii Szpitala, Lekarzy Kierujących Oddziałami, Pielęgniarki Oddziałowe, ale także każdego członka personelu medycznego Szpitala.

Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego nie jest równoznaczne ze złożeniem skargi czy roszczenia i nie będzie traktowane jako skarga lub roszczenie.

Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych odbywa się poza systemem skarg oraz nie jest przyjmowane jako zgłoszenie roszczenia.

Wszelkie podane w zgłoszeniu informację są poufne i będą dostępne tylko osobom upoważnionym do analizy zdarzenia niepożądanego.

Formularz zgłoszenia zdarzenia niepożądanego przez pacjenta / osobę bliską / świadka

Przejdź do treści