W dniach 23-25 września 2020r r. Szpital Specjalistyczny im. J. Dietla w Krakowie kolejny raz pozytywnie przeszedł wizytę akredytacyjną i uzyskał po raz trzeci CERTYFIKAT AKREDYTACJI nadawany przez Ministra Zdrowia. Na 1305 szpitali zarejestrowanych w Polsce certyfikat akredytacji uzyskało tylko 176 szpitali, w Małopolsce na 40 szpitali certyfikat ma 19 szpitali, a w samym Krakowie tylko 9 (dane wg stanu na dzień 31.05.2022 r.)
Uzyskanie przez Szpital certyfikatu akredytacji oznacza dla pacjentów zapewnienie wysokiej jakości udzielanych świadczeń i bezpieczeństwa pacjentów.
Akredytacja jest najszerzej sprawdzoną na świecie i najskuteczniejszą metodą poprawy poziomu świadczeń i bezpieczeństwa pacjentów. To system mechanizmów zmniejszających zagrożenia związane z pobytem pacjenta w szpitalu. Realizacja standardów akredytacyjnych przez Szpital okresowo sprawdzana jest przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia – niezależną, zewnętrzną instytucję powołaną do tego celu przez Ministra Zdrowia. Oceny dokonuje się wg mierzalnych kryteriów oceny jednakowych dla każdego ze szpitali. Dlatego możliwe jest porównanie poziomu ich spełniania w odniesieniu do innych placówek. Nasz szpital uzyskał bardzo dobrą pozycję wśród szpitali akredytowanych.
Szpital Specjalistyczny im. J. Dietla w Krakowie wdrożył również System zarządzania jakością zgodnie z normą ISO 9001-2015. Uzyskał już pięciokrotnie Certyfikat Jakości w zakresie Świadczenia stacjonarnych usług medycznych oraz usług ambulatoryjnych w ramach diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji.
Pierwsza Certyfikacja odbyła się w styczniu 2010 r. ostatnia w marcu 2022 r. Obecny Certyfikat jest ważny do 01.03.2025 r. Do głównych wymagań normy ISO 9001 należą m.in.: wprowadzenie nadzoru nad dokumentacją i zapisami, zaangażowanie kierownictwa w budowanie systemu zarządzania jakością, usystematyzowanie zarządzania zasobami, ustanowienie procesów realizacji wyrobu, dokonywanie systematycznych pomiarów (zadowolenia klienta, wyrobów, procesów).
Wszystkie te wymagania są szczegółowo opisane w przedmiotowej normie i uwzględniają osiem zasad jakości:
- wzmocnione zorientowanie na klienta powodujące wzrost jego zadowolenia
- kierownictwo organizacji wypracowuje kierunki jego rozwoju
- zaangażowanie pracowników i wzrost ich motywacji
- podejście procesowe – skuteczność i efektywność organizacji zależą w głównej mierze od jakości realizowanych w niej procesów
- systemowe podejście do zarządzania
- ciągłe doskonalenie
- rzeczowe podejście do podejmowania decyzji
- tworzenie wzajemnie korzystnych stosunków z dostawcami materiałów i usług stanowi dla organizacji gwarancję wysokiej jakości