W dniach 11-13 grudnia 2024 r. Szpital Specjalistyczny im. J. Dietla w Krakowie kolejny raz pozytywnie przeszedł wizytę akredytacyjną i uzyskał po raz czwarty CERTYFIKAT AKREDYTACJI nadawany przez Ministra Zdrowia. Na 894 szpitali ogólnych oraz 245 szpitali dziennych (tzw. szpitali jednego dnia) zarejestrowanych w Polsce certyfikat akredytacji posiada tylko 198 szpitali, w Małopolsce na 40 szpitali certyfikat ma 22 szpitale, a w samym Krakowie tylko 5 (dane wg stanu na dzień 31.05.2025 r.).
Uzyskanie przez Szpital certyfikatu akredytacji oznacza dla pacjentów zapewnienie wysokiej jakości udzielanych świadczeń i bezpieczeństwa pacjentów.
Akredytacja jest najszerzej sprawdzoną na świecie i najskuteczniejszą metodą poprawy poziomu świadczeń i bezpieczeństwa pacjentów. To system mechanizmów zmniejszających zagrożenia związane z pobytem pacjenta w szpitalu. Realizacja standardów akredytacyjnych przez Szpital okresowo sprawdzana jest przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia – niezależną, zewnętrzną instytucję powołaną do tego celu przez Ministra Zdrowia. Oceny dokonuje się wg mierzalnych kryteriów oceny jednakowych dla każdego ze szpitali. Dlatego możliwe jest porównanie poziomu ich spełniania w odniesieniu do innych placówek. Nasz szpital uzyskał bardzo dobrą pozycję wśród szpitali akredytowanych.
Szpital Specjalistyczny im. J. Dietla w Krakowie wdrożył również System zarządzania jakością zgodnie z normą ISO 9001-2015. Uzyskał już sześciokrotnie Certyfikat Jakości w zakresie Świadczenia stacjonarnych usług medycznych oraz usług ambulatoryjnych w ramach diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji.
Pierwsza Certyfikacja odbyła się w styczniu 2010 r. ostatnia w marcu 2025 r. Obecny Certyfikat jest ważny do 01.03.2028 r. Do głównych wymagań normy ISO 9001 należą m.in.: wprowadzenie nadzoru nad dokumentacją i zapisami, zaangażowanie kierownictwa w budowanie systemu zarządzania jakością, usystematyzowanie zarządzania zasobami, ustanowienie procesów realizacji wyrobu, dokonywanie systematycznych pomiarów (zadowolenia klienta, wyrobów, procesów).
Wszystkie te wymagania są szczegółowo opisane w przedmiotowej normie i uwzględniają osiem zasad jakości: